• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 62848
+
-

نیاز۱۰۰  اثر تاریخی کاشان به بازسازی اضطراری


مسئول حوزه میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گرشگری کاشان با اشاره به وجود ۳۲۵ اثر تاریخی ثبت ملی در این شهرستان گفت: افزون بر ۱۰۰ اثر تاریخی نیازمند مرمت موضعی اضطراری است.
«حمیدرضا زیارتی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: برای بازسازی موضعی و برطرف کردن خطر تخریب این اثرهای تاریخی دست‌کم ۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم که اگر مورد رسیدگی قرار نگیرد، در آینده به تخریب بیشتر منجر خواهد شد.

وی با اشاره به واقع شدن تعداد زیادی از این آثار تاریخی در مجموعه بازار تاریخی، روستاها و بافت تاریخی شهر کاشان بیان کرد: حمام گذرنو، کاروانسراهای میرپنج و ذغالی‌ها در مجموعه بازار تاریخی و همچنین تکیه امام علی(ع) روستای نشلج به عنوان نمونه نیازمند این بازسازی اضطراری هستند.
مسئول حوزه میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گرشگری کاشان اضافه کرد: بیشتر اثرهای تاریخی نیازمند بازسازی اضطراری این شهرستان از ناحیه پشت بام مشکل دارند، زیرا برخی از قسمت‌ها به علت اجرا نشدن اندود کاهگل آسیب دیده یا فرو ریخته است.

وی بیان کرد: پشت بام برخی از این آثار با انجام یک اندود کاهگل ساده از مرحله بازسازی اضطراری خارج می‌شود اما برخی برای اندود کاهگل به عملیات سبک‌سازی، سقف‌زنی و آواربرداری نیاز دارند.
زیارتی همچنین تصریح کرد: ۳۰ اثر تاریخی شهرستان کاشان در جریان بارندگی‌های روزهای پایانی سال گذشته و بهار امسال آسیب دید.
بیش از یک هزار و ۷۰۰ اثر با ارزش تاریخی در کاشان شناسایی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید